Οι μπαταρίες NiFe (δυστυχώς έχει επικρατήσει ο όρος Edison), είναι κυριολεκτικά η μπαταρία του “ηλίθιου”. Αυτό γιατί έχουν τρομερές ανοχές σε οποιαδήποτε μεταχείριση. Είτε τις υπερ-φορτίσουμε, είτε τις απο-φορτίσουμε πολύ, αν μας πέσουν, αν τις αφήσουμε εκτεθειμένες στις καιρικές συνθήκες, δεν παθαίνουν σχεδόν τίποτα! Η τεχνολογία τους είναι πολύ απλή, το κόστος κατασκευής τους σχετικά μικρό (σε σχέση με άλλες μπαταρίες) και είναι πολύ πιο φιλικές στο περιβάλλον. Γιατί όμως δεν επικράτησαν και σήμερα δεν τις γνωρίζει σχεδόν κανείς; Πολύ απλά γιατί δεν συμφέρουν τις εταιρίες κατασκευής μπαταριών, καθώς κρατάνε πολλά χρόνια, συνεπώς ο καταναλωτής δεν θα αναγκάζεται να αγοράζει ξανά και ξανά μπαταρίες.

Τα μειονεκτήματα τους, είναι ότι είναι πολύ βαριές και κάθε μία μπορεί να παράγει 1.2V. Συνεπώς για να φτιάξουμε ένα σύστημα 12V, χρειάζονται αρκετά στοιχεία, κάτι που αυξάνει το κόστος αγοράς/κατασκευής. Παρόλα αυτά, παγκοσμίως, υπάρχουν 2-3 εταιρίες που άρχισαν να τις ξανά φτιάχνουν, με τιμές όμως που χτυπάνε “κόκκινο”. Η “αναγέννηση” τους, ήρθε σήμερα, εξαιτίας των φωτοβολταϊκών συστημάτων που πλέον χρησιμοποιούνται όλο και πιο πολύ και γενικά λόγω του κινήματος αυτάρκειας και off the grid, που λένε 😉 Και όντως για αυτή την χρήση, είναι ότι πιο καλό υπάρχει, αφού σε τέτοια συστήματα, χρειάζεται αντοχή σε κακομεταχείριση και κυρίως στον χρόνο.

Μία διαφορά και σημαντική λεπτομέρεια, που έχουν σε σχέση με τις “κοινές” μπαταρίες, είναι ότι χρειάζονται υψηλότερη τάση φόρτισης. Αν για παράδειγμα μία μπαταρία μολύβδου 1.2V, χρειάζεται 1.4-1.5V για να φορτίσει, η μπαταρία NiFe, χρειάζεται 1.6-1.7V. Κάτι πολύ σημαντικό, που θα πρέπει να δώσει βάση κάποιος, αν τις εγκαταστήσει σε ένα υπάρχον φωτοβολταϊκό σύστημα, καθώς αν το σύστημα μας, έχει 20 στοιχεία (1.2V) μπαταριών μολύβδου, τότε αν τις αλλάξει με μπαταρίες NiFe, θα πρέπει να τοποθετήσει μόνο 19 στοιχεία, ώστε να μπορεί το σύστημα να τις φορτίζει επαρκώς. Επίσης, μπορούν να αποφορτιστούν σχεδόν κατά το 90% της χωρητικότητας τους, χωρίς να πάθουν ζημιά, κάτι το οποίο σε “κοινές” μπαταρίες, θα ήταν καταστροφικό.

Αν αξίζουν ή όχι, αυτό θα το κρίνει ο καθένας, με βάση τις ανάγκες του και κυρίως το πόσα χρήματα μπορεί να διαθέσει.

Στο παρακάτω βίντεο, εξηγούνται πιο αναλυτικά, αυτά που αναφέρω παραπάνω.

Εδώ μπορούμε να δούμε ένα παράδειγμα κατασκευής, για πειραματισμό στο σπίτι:

Μερικοί χρήσιμοι σύνδεσμοι:

Advertisements