Ένας μεγάλος παράγοντας στην πεζοπορία, είτε ορεινή είτε όχι, είναι και η αναπνοή. Ένας σωστός ρυθμός αναπνοής, θα μας δώσει μεγαλύτερη αντοχή ή/και θα βγάλουμε μία πορεία πιο άνετα, ενώ ένας κακός ρυθμός, μπορεί να μας προκαλέσει ακόμα και πρόβλημα υγείας. Το βασικό είναι να καταλάβουμε, ότι δεν υπάρχει ένας, μοναδικός ρυθμός αναπνοής, αλλά ότι θα πρέπει να τον προσαρμόζουμε ανάλογα την πορεία και την φυσική μας κατάσταση.

Αναπνέουμε από την μύτη ή το στόμα;
Εξαρτάται από το πόσο κουραστική είναι η πορεία, τι ρυθμό έχουμε (γρήγορο ή αργό) τι άλλες συνθήκες επικρατούν… πχ πολύ κρύο, αυξημένη γύρη κα. Δεν υπάρχει σωστός ή λάθος τρόπος, αλλά θα πρέπει να καταλάβουμε ότι άλλα πλεονεκτήματα έχουμε αναπνέοντας με την μύτη και άλλα με το στόμα. Η μύτη φιλτράρει σημαντικά τον αέρα από σωματίδια και γύρη. Αν έχουμε πρόβλημα ή πεζοπορούμε την Άνοιξη, που η ποσότητα γύρης αυξάνεται σημαντικά στον αέρα, καλό είναι να αναπνέουμε με την μύτη. Επίσης, αναπνέοντας από την μύτη, ειδικά όταν κάνει κρύο, αποφεύγουμε άλλα προβλήματα, καθώς ο αέρας μέχρι να φτάσει στους πνεύμονες μας αποκτά μεγαλύτερη θερμοκρασία, από ότι αν αναπνέαμε κατευθείαν από το στόμα.
Από την άλλη, η μύτη δεν μπορεί να μας παρέχει αρκετή ποσότητα αέρα, όταν ασκούμαστε εντατικά, ανεβαίνουμε μία δύσκολη ανηφόρα κτλ. Οπότε εκεί υποχρεωτικά θα πρέπει να αναπνεύσουμε από το στόμα. Είναι πολύ σημαντικό, ανάλογα με το πόσο κουραστική είναι η διαδρομή, να προσαρμόσουμε τον τρόπο αναπνοής μας, ώστε να καταφέρουμε να πετύχουμε έναν ρυθμό. Στην περίπτωση που υπάρχει αρκετό κρύο και ο ρυθμός μας είναι γρήγορος, ώστε να χρειάζεται να αναπνέουμε από το στόμα, καλό είναι να βάλουμε μπροστά στο στόμα μας κάποιο buff, κασκόλ, μπαντάνα ή ότι άλλο έχουμε, ώστε να θερμαίνεται κάπως ο αέρας.

Αναπνέουμε με το διάφραγμα
Υπάρχουν δύο τύποι αναπνοής, η θωρακική και η κοιλιακή αναπνοή. Στην έντονη άσκηση, θα πρέπει να αναπνέουμε με το διάφραγμα (κοιλιακή αναπνοή), καθώς είναι ένας δυνατός μυς και μπορεί να μας παρέχει μεγαλύτερη ποσότητα αέρα, αντί να αναπνέαμε με τον θώρακα. Πρώτα λοιπόν θα πρέπει να αναπνέουμε με το διάφραγμα και σε δεύτερο χρόνο, να υποβοηθά ο θώρακας και όχι το αντίθετο.

Τι είναι ο ρυθμός αναπνοής;
Είναι ένας λόγος του πόσα βήματα κάνουμε σε μία εισπνοή και πόσα σε μία εκπνοή. Για παράδειγμα, σε έναν ρυθμό 3:3, θα κάνουμε τρία βήματα εισπνέοντας και τρία βήματα εκπνέοντας. Υπάρχουν διάφοροι ρυθμοί (2:2, 3:2, 2:1) και ο καθένας έχει τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του. Και εδώ δεν υπάρχει ο “ένας” σωστός ρυθμός. Ο ρυθμός θα πρέπει να προσαρμόζετε ανάλογα την πορεία, αν πχ ανεβαίνουμε ανηφόρα, κατεβαίνουμε μία κατηφόρα ή περπατάμε σε ίσιο/ομαλό έδαφος, την φυσική μας κατάσταση και τι θέλουμε να πετύχουμε. Είναι πιο εύκολο να εφαρμόσουμε έναν ρυθμό 3:3 ή 2:2 και μάλιστα μας “βγαίνει” πιο φυσικά, από ότι να εφαρμόσουμε έναν ρυθμό σαν τον 3:2 ή 2:1. Σε νορμάλ, πεζοπορία ο ρυθμός 3:3, είναι αρκετός. Ένας “ασύμμετρος” ρυθμός αναπνοής πχ 3:2, είναι πιο δύσκολο να επιτευχθεί και χρειάζεται εξάσκηση. Μπορεί όμως να μας παρέχει μεγαλύτερη ποσότητα αέρα εκεί που χρειάζεται.

Μου κόβεται η ανάσα…
Αν παρατηρείσετε πως σε ένα δύσκολο κομμάτι της πορείας, δεν σας “φτάνει” η ανάσα, είναι ένα πολύ “ηχηρό καμπανάκι” ότι κάτι δεν κάνετε σωστά ή έχετε κάποιο πρόβλημα υγείας ή απλά η φυσική σας κατάσταση δεν είναι ακόμα καλή, για τέτοιου είδους άσκηση. Κατεβάζεται τον ρυθμό, που περπατάτε ή αν νιώθεται πολύ άσχημα, σταματήστε αμέσως και δώστε χρόνο στη καρδιά και την αναπνοή σας, να επανέλθει σε φυσιολογικά επίπεδα. Το πρόβλημα μπορεί να σας παρουσιαστεί ακόμα και αν για παράδειγμα, επειδή μιλάτε πολύ, δεν κρατάτε κάποιο σταθερό ρυθμό αναπνοής. Καλό είναι την ώρα της πορείας, ειδικά σε δύσκολα σημεία, όπου η κόπωση είναι μεγάλη, να μην μιλάμε, ώστε να διατηρούμε έναν σταθερό ρυθμό αναπνοής.

Ο ρυθμός αναπνοής σε μία πορεία είναι πολύ σημαντικός. Μπορεί να είναι παράγοντας, που την ίδια πορεία, μία φορά να την βγάλουμε εύκολα και μία άλλη να μας ταλαιπωρήσει. Το να αυξομειώνουμε τον ρυθμό αναπνοής μας, με ακανόνιστο τρόπο, επειδή πχ μιλάμε, θα μας κουράσει ιδιαίτερα και καταβάλει τον οργανισμό μας πιο εύκολα. Προσπαθήστε να κρατάτε σταθερό ρυθμό, τουλάχιστον στα δύσκολα σημεία και θα διαπιστώσετε και οι ίδιοι, ότι τα καταφέρνετε πιο εύκολα έτσι.

Advertisements