Έχουμε πει επανειλημμένως και τονίσει, ότι το 80-90% της προετοιμασίας είναι η γνώση, η ψυχολογία του ανθρώπου και ο χαρακτήρας του. Πράγματα δηλαδή άυλα. Ο εξοπλισμός έχει και αυτός την σημασία του, αλλά είναι δευτερεύοντος σημασίας, καθώς αν δεν είσαι προετοιμασμένος ψυχολογικά, δεν μπορείς να τον χρησιμοποιήσεις σωστά.

Ένα από τα πράγματα που σε κάνουν δυνατό και προετοιμασμένο, είναι η εμπειρία. Όχι μόνο σαν πρακτική εξάσκηση με τον εξοπλισμό, αλλά εκπαίδευση σε καταστάσεις και συνθήκες που θυμίζουν τους πραγματικούς κινδύνους. Για παράδειγμα μια άσκηση σεισμού ή πυρκαγιάς. Ακίνδυνα και χωρίς κόπο, εμπεδώνεις τις γνώσεις που κατέχεις και με ψυχραιμία εκτελείς τις σωστές ενέργειες. Οι παραπάνω κίνδυνοι, θα λέγαμε ότι είναι συνήθης και μπορείς εύκολα με μια άσκηση να τις προσομοιώσεις. Τι γίνετε όμως με συνθήκες και κινδύνους, που δεν είναι τόσο εύκολο να προσομοιώσουμε ή δεν θέλουμε να εξασκηθούμε φανερά, για να μην προκαλέσουμε πανικό σε οικία πρόσωπα; Για παράδειγμα, μια εισβολή στο σπίτι μας, να δεχτούμε επίθεση την στιγμή που περπατάμε στον δρόμο ή οποιοδήποτε άλλο σενάριο νομίζουμε.

Για αυτές τις περιπτώσεις, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την φαντασία μας, για να προ-ετοιμάσουμε το σώμα και την ψυχή μας, ώστε όταν και άμα βιώσουμε το πραγματικό γεγονός, να μην τα χάσουμε, αλλά να αντιδράσουμε σωστά και μεθοδικά. Πολύ απλά, με την φαντασία μας, πλάθουμε σενάρια γεγονότων και καταστάσεων, τα οποία αναλύουμε. Σκεφτόμαστε πως θα αντιδράσουμε, τι πρέπει να κάνουμε, προσθέτουμε αστάθμητους παράγοντες και επανακαθορίζουμε τις αντιδράσεις μας. Κάτι ανάλογο, όπως φαίνεται και στις πρόσφατες ταινίες Σέρλοκ Χόλμς, όπου ο ήρωας σκέφτεται τις ενέργειες του και μετά τις εκτελεί. Ας πούμε για παράδειγμα, ότι βρίσκεστε στον καναπέ του σπιτιού σας και χαζεύετε την τηλεόραση. Αντί να σπαταλάτε άσκοπα τον χρόνο σας, πλάστε ένα σενάριο, τι θα κάνατε ακριβώς εκείνη την στιγμή, αν ξαφνικά δύο ληστές εισέβαλαν στο σπίτι σας.

Μέσα από αυτήν την “φανταστική”/εικονική ανάλυση πετυχαίνεται τα εξής. Καταρχάς εκτιμάται τον τρόπο προετοιμασίας σας, αν έχετε τις απαραίτητες γνώσεις ή σας λείπει κάποιος εξοπλισμός. Καθορίζεται τον τρόπο αντίδραση σας και φτιάχνεται ένα σχέδιο, το οποίο θα εφαρμόσετε στην πραγματική κατάσταση. Στο παραπάνω παράδειγμα που αναφέραμε θα μπορούσατε να φτιάξετε ένα σχέδιο αντίδρασης με βάση τις προσωπικές σας απόψεις και πιστεύω για το πως θα έπρεπε να αντιδράσετε και με βάση των όσων γνωρίζετε. Θα διαπιστώνατε αν δεν έχετε κάποιο όπλο και πχ πόσο μακριά είναι από την θέση που βρίσκεστε ή τι θα κάνατε για να ηρεμήσετε τα υπόλοιπα μέλη, χωρίς να ρισκάρετε την ζωή τους. Πέρα από το πρακτικό μέρος της εξάσκησης αυτής, όπου αναλύεται το σχέδιο και τον εξοπλισμό σας, υπάρχει και το ψυχολογικό.

Όσο εσείς πλάθεται αυτά τα εικονικά σενάρια και με συχνή εφαρμογή αυτής της μεθόδου, ο εγκέφαλος και το σώμα σας αρχίζουν και “προσαρμόζονται”. Στον εγκέφαλο δημιουργούνται νέες συνδέσεις που στην ουσία, μετατρέπουν την σκέψη σας, σε ένα είδος εμπειρίας. Έτσι, όταν και άμα βιώσετε το πραγματικό γεγονός, αυτόματα ο εγκέφαλος αναγνωρίζει την κατάσταση, την θεωρεί σαν κάτι  γνωστό, που το έχει βιώσει ήδη και αντιδρά με πιο φυσιολογικό και ψύχραιμο τρόπο. Δεν θα είναι κάτι το πρωτόγνωρο που πιθανόν θα σας προκαλέσει ένα ισχυρό σοκ, με αποτέλεσμα να μην αντιδράσετε σωστά ή και καθόλου.

Η σκέψη, όσο και αν μας φαίνεται περίεργο, επηρεάζει σημαντικά τον οργανισμό μας, είτε θετικά είτε αρνητικά, ανάλογα με τον τρόπο σκέψης μας. Αν για παράδειγμα σκεφτείτε κάτι κακό/τρομακτικό/αγχωτικό, αυτομάτως οι σφυγμοί σας ανεβαίνουν. Όμως το σώμα μας επηρεάζεται και με άλλους, μη εμφανής τρόπους, όπως για παράδειγμα να αποδυναμώνετε το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Ένα άτομο που αγχώνεται και φοβάται, αποδυναμώνει το ανοσοποιητικό του σύστημα, με αποτέλεσμα να εμφανίζει/παρουσιάζει ασθένειες, που και μόνο με το άκουσμα της ονομασίας τους, καταλαβαίνουμε ότι έχουν σχέση με το άγχος και το στρες, όπως για παράδειγμα ο Έρπης.

Οπότε σαν θεραπεία, η οποία είναι αποδεκτή, είναι να κάνουμε θετικές σκέψεις. Σκέψεις που ανεβάζουν το ηθικό μας και μας κάνουν να αισθανόμαστε σίγουροι για τον εαυτό μας. Αν για παράδειγμα σταθείτε μπροστά στο καθρέπτη και σκεφτείτε ότι είστε απόλυτα ικανοποιημένος/η με το σώμα σας, θα νιώσετε πιο καλά, μια ευεξία και θα συνεχίσετε την μέρα σας γεμάτος σιγουριά. Αν όμως σκεφτεστε αρνητικά, τότε σας προκαλούνται φοβίες, αμηχανία, από κοντά έρχεται και η λαιμαργία και μπαίνετε σε ένα φαύλο κύκλο, που τελικά πραγματικά σας αρρωσταίνει.

 Store   Forum   Facebook   Twitter

Advertisements