Ναι… ναι… ναι… όταν όλοι οι άλλοι σου λένε ξύπνα.. εγώ σου λέω κοιμήσου! Ο ύπνος δεν είναι πολυτέλεια για τον οργανισμό μας. Είναι μια ανάγκη! Δυστυχώς όμως, σήμερα, με τον γρήγορο και αγχώδη τρόπο ζωής, τον έχουμε παραμερίσει και νομίζουμε ότι είναι μια πολυτέλεια για λίγους.

Τα οφέλη του ύπνου

  • Αναζωογόνηση του σώματος. Το σώμα μας κατά την διάρκεια του ύπνου, “αναγεννάτε”, θεραπεύεται, αποβάλει τοξίνες κτλ. Όταν είμαστε άρρωστοι, δεν είναι τυχαίο που κοιμόμαστε πιο πολλές ώρες.
  • Μειώνει το στρές και το άγχος. Μετά από ένα καλό ύπνο, ξυπνάτε ξεκούραστοι και πιο χαλαροί. Το άγχος και το στρες που έχετε συσσωρεύση όλη την μέρα, αν όχι, εξαφανίζονται, σίγουρα μειώνονται. Ο λόγος είναι, κάποιες ορμόνες που απελευθερώνονται κατά την διάρκεια του ύπνου και “ανακουφίζουν” σώμα και πνεύμα. 😉
  • Καταπολεμά τις αρρώστιες. Την ώρα που κοιμόμαστε, το σώμα μας δεν χρειάζεται να κάνει τίποτα και ξεκουράζεται. Έτσι, κατά το στάδιο αυτό το ανοσοποιητικό μας σύστημα, “παίρνει τα πάνω” του και καταπολεμά ιούς και βακτήρια.
  • Βελτιώνει την μνήμη. Ο εγκέφαλος μας δεν σταματά την λειτουργία του κατά τη διάρκεια του ύπνου. Συνεχίζει και επεξεργάζεται όλες τις πληροφορίες που έλαβε, όσο είμασταν ξύπνιοι και τις αναδιοργανώνει, βελτιώνοντας έτσι την μνήμη μας.
  • Αυξάνει τα αντανακλαστικά μας και βελτιώνει την κρίση μας. Όταν είμαστε ξεκούραστοι το σώμα μας είναι 100% έτοιμο να ανταποκριθεί άμεσα στα ερεθίσματα που δέχεται. Αν βρεθείτε σε μια δύσκολη περίπτωση (πχ ατύχημα) το σώμα σας θα αντιδράσει πιο σωστά, από ότι αν είσασταν κουρασμένοι. Το ίδιο ισχύει και για τον εγκέφαλο μας, ο οποίος είναι πανέτοιμος να αναλύσει τα “δεδομένα” της κατάστασης και να αντιδράσει με τον σωστό τρόπο.

Πόσο πρέπει να κοιμόμαστε;

Συνήθως ακούμε ότι 8 με 9 ώρες είναι αρκετές. Η αλήθεια είναι ότι κανονικά δεν υπάρχει συγκεκριμένο όριο. Το πόσο θα κοιμηθούμε ή θέλουμε να κοιμηθούμε εξαρτάται από πολλούς παράγοντες (κούραση, στρες, αρρώστιες κτλ). Αν είμαστε άρρωστοι χρειαζόμαστε πιο πολύ ύπνο ή αν έχουμε κουραστεί υπερβολικά. Επίσης εξαρτάται από τον τρόπο ζωής μας και πως εμείς έχουμε συνηθίσει να κοιμόμαστε. πχ Κοιμόμαστε σερί το βράδυ, μόνο; ή κοιμόμαστε/ξεκουραζόμαστε το μεσημέρι, έστω 1-2 ώρες. Η ηλικία επίσης παίζει καθοριστικό ρόλο. Βασικά θα πρέπει να κοιμόμαστε όταν νιώθουμε κουρασμένοι και όχι αργότερα και τόσο, ώστε όταν ξυπνήσουμε να νιώθουμε ξεκούραστοι.

Ειδικά σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς που ζούμε, δεν θα πρέπει να υποτιμάται την αξία του ύπνου. Όταν είσαι ξεκούραστος, αλλάζει ολόκληρη η “στάση” σου απέναντι στους άλλους και την ίδια την ζωή. Καλόν ύπνο…

Advertisements